Thursday 5 December 2013

Makeup oh~ Makeup!

Assalamualaikum, hai. Lama dah tak update blog ni. Sya datang lagi kali ni dengan entry Makeup oh~ Makeup!


|Make up atau Kosmetik| Satu ayat membawa pelbagai pengertian kepada masing-masing individu antaranya minat, nak cantik, fake, sumber rezeki, membazir & macam-macam lagi. Pada Sya, make up adalah minat, nak berhias & insyaallah satu hari nanti Sya nak jadikan sumber rezeki. Lihatlah di mana-mana, semua wanita atleast akan ada 1 alat kosmetik sama ada celak, bedak ataupun lip balm paling-paling pun kalau tak minat make up sekali pun.

Sya ada seorang idola dalam bidang make up kat Malaysia ni dan Sya harap dapat jadi seperti dia satu hari nanti!  Beliau ialah Fyna Here! Sya sukakan sentuhan beliau yang fresh & berseri setiap kali beliau make up diri sendiri ataupun customer beliau. Sangat cantik dan memukau mata Sya memandang hasil sentuhannya. Pernah berharap agar satu hari nanti bila Sya nak naik pelamin nak beliau yang make-up kan. hehehe

Oklah, so korang tahu tak yang Make up ni terdiri daripada pelbagai jenis? Lain sikit cara korang apply pada muka, lain la hasilnya dan nampak lain la muka korang. Ada yang suka make-up tebal, make-up doll, make up natural, fresh, Korean make-up (ullzang), Japanese make-up (gyaru) & macam-macam lagi! Di bawah merupakan pendapat Sya & tips tentang jenis-jenis makeup. Kalu sudi, jom la teruskan membaca.


Thick Make Up ~

Paling senang nak jumpa kat Malaysia ni. Kebanyakkannya pengantin ataupun penari  kebudayaan je yang apply make up macam ni. Ada yang kita lihat cantik bila make up tebal & ada yang tak cantik. Selalunya yang jadi tak cantik tu sebab wajah  tu mungkin x sesuai dgn jenis makeup sebegini. Melalui pengalaman Sya make up orang sebelum ni (tanpa bayaran), thick make up adalah makeup yang paling senang nak buat. Pada Sya la. Contohnya, eyeshadow. Thick makeup selalunya bermain dengan warna eyeshadow yang terlalu terang & terlalu gelap.Cara sapuannya pada mata selalunya memenuhi ruang mata. Bila dipejam nampak penuh, bila dibuka mata pun masih boleh nampak jelas eyeshadow tersebut. Contoh, macam ni :


Contoh gambar diatas, masih lagi kaedah thick make up tapi dramatic. Kalau boleh sesuaikan ikut keadaan kalau nak makeup tebal sekali pun. Untuk hari-hari pemakaian, thick make up amat lah tidak sesuai. Lain la kalau nak photoshoot ke atau buat persembahan make up sebegini memang sesuai sebab nak bagi audience nampak daripada jauh. Cara nak make up tebal, tutorial.


Fresh Make Up ~ 

Hampir-hampir kepada natural makeup tapi lebih banyak bermain warna pink. Kebanyakkan fresh makeup bermain dengan warna seakan-akan peach pinkish. Apa yang perlu ditekankan pada makeup macam ni ialah 1. kulit yang sihat, berseri & bermaya 2. blusher berwarna pink doll atau peach yang disapukan dengan pergerakan membulat di pipi  3. sedikit highlighter pada pipi & dahi 4. warna bibir yang sedikit glossy nampak natural tapi masih terdapat sedikit warna soft baby pink atau peach. Foundation yang nampak glowing lepas disapu pada wajah lebih sesuai untuk jenis make up fresh ni berbanding jenis matte sebab kulit tak akan nampak segar dan berseri. 


Kalau berkulit gelap, elakkan bermain dengan warna baby pink atau light pink & peach. Warna-warna tanah & pink undertone blue lebih sesuai untuk korang. Siapa kata susah nak cantik kalau berkulit gelap. Ikut saja warna-warna bibir, blusher & shadow yang dipakai oleh Rihanna ataupun artis-artis lain yang memiliki warm or dark skin tone. Tutorial fresh makeup KLIK SINI.


Korean Make Up (Ulzzang)~ 

Sya salah seorang penggemar Ulzzang makeup. Cara sapuan kosmetik pada wajah pun berbeza daripada jenis makeup yang lain, & korean makeup sangat menekankan pada natural beauty & baby face make up.

Korean makeup menekankan pada thick,straight & natural eyebrow. Semakin natural ketebalan kening tersebut, semakin muda kelihatan wajah. Orang Korea memang trim bulu kening mereka tapi cuma trim pada yang tak kemas dan tidak mengganggu bentuk kening yang asli, melainkan mereka trim sikit bahagian hujung untuk jadikannya straight. Namun bagi kita yang islam ni, sah-sah la trim bulu kening haram. Tak mengapa concealer & pencil kening kan ada! Sya memiliki kening yang sedikit berbentuk & sederhana tebal jadi bila Sya lukis kening Sya akan make sure lukis straight & tapi natural. Pemilihan pensil kening & tekniknya melukisnya sangat penting sebab kalau salah buat lain pula jadinya. Jadi, tonotn la tutorial kat Youtube cara-cara nak buat kening macam gambar dibawah KLIK SINI. Pilih sahaja mana-mana :-)


Selain itu, korean makeup sangat menekanan pada kulit yang bersih tanpa jerawat, berkilat, & cerah! Siapa yang berkulit cerah, sangat sesuai untuk makeup ini. kebanyakkan korean makeup cuma menggunakan BB cream, CC cream atau whitening cream kerana hasilnya flawless. Penggunaan compact powder adalah sangat sedikit, selalunya cuma digunakan pada tepi hidung dan sedikit pada dahi (untuk kulit jenis berminyak). Beralih pada bibir, mereka lebih gemar menggunakan lip tint dan lipgloss berbanding lipstick. Boleh kalau guna lipstick tapi ada caranya. Boleh tonton di Youtube. Antaranya,KLIK SINI. Selain dari itu, sesiapa yang memiliki puffy eye seperti Sya atau "aegyo sal" lebih menepati korean make up! Sape tak tahu aegyo sal tu macam mana, bawah mata bila kita senyum terutamanya akan keluar. Orang Korea sanggup dapatkan pembedahan plastik demi nak mencipta aegyo sal ni kerana dengan adanya aegyo sal, wajah lebih baby face.


Selai daripada itu, hidung yang mancung juga key dalam makeup sebegini. Sya memiliki hidung jambu (hehehe) jadi perlu menggunakan shading daripada warna brown natural supaya tak terlalu nampak hidung ni jambu & menggunakan shading. Sya banyak belajar make up dari rancangan ini.. Get It Beauty K-pop make up & banyak lagi tips & tutorial disitu. Oh ye, 1 lagi Pony's Beauty Diary baby skin. Ulzzang makeup jarang menggunakan blusher (sekiranya ya, warna yang digunakan ialah warna peach atau baby pink), bronzer, eyeshadow (sekiranya ya, warna yang digunakan cuma warna natural).  Persamaan antara Ulzzang & Gyaru cuma menggunakan circle lenses.


Japaneses Make Up (Gyaru)~ 

Terdapat sedikit perbezaannya berbanding Ulzzang. Gyaru lebih memberatkan pada bahagian mata dengan menggunakan fake lashes yang agak tebal pada bahagian atas & bawah mata. Selain daripada itu, bahagian kening bagi Gyaru make up, dinipiskan, dibentukkan dan menggunakan warna yang terang seperti light brown  untuk menonjolkan bahagian kening mereka. Make up Gyaru turut menggunakan bronzer, shading, lebih menggunakan lipstick, eyeshadow dan juga blusher. Make up Gyaru, kebanyakkannya menekankan pada warna gincu bibir yang nude & blusher yang berwarna peach. Berbeza daripada Ulzzang yang cuma menggayakan rambut mereka dengan potongan & warna natural, Gyaru pula lebih kepada warna rambut sepeti blonde & bervolume penuh. KLIK SINI untuk tutorial makeup Gyaru.




Natural Make Up~

 Sesetengah ada yang menganggap make up ini merupakan makeup yang paling simple tapi pada pandangan Sya sebenarnya kurang tepat. Make up yang simple hanyalah menggunakan compact powder, sedikit eyeliner & lipbalm semata-mata. Namun natural makeup, masih lagi sama seperti teknik make up yang lain seperti foundation, shimmer, highlight, bronzer, mascara & natural fake lashes, lipstick & blusher tetapi cuma menggunakan warna-warna rona natural & tak tebal. Sama seperti Simple make up, Ulzzang make up, Natural make up juga sesuai untuk dijadikan daily makeup routine. Natural makeup sangat cantik dan sesuai dengan semua jenis warna kulit. Tutorial Natural Makeup


Sya sangat menggemari sentuhan natural makeup daripada Indonesia. Sangat cantik & halus sentuhannya. Selain daripada itu, natural makeup yang sya pernah lihat sangat cantik iaitu Dato' Siti Nurhaliza dalam MV Seindah Biasa. KLIK SINI untuk lihat MV Seindah Biasa. Cantikkan!? Dia nampak sangat cute, cantik & jelita dalam 1 masa :-)

Baiklah setakat ni sahaja yang Sya ingin kongsikan dengan korang. Banyak lagi jenis makeup sebenarnya sampai tak tercerita dalam blog ni. Insyaallah di lain waktu Sya cuba kongsikan dengan korang.

Kalau korang betul-betul minat make up tak kisah la make up diri korang ke, make up orang lain ke pedulikan je kata-kata orang lain. Confirm punya korang akan jumpa dengan orang yang cakap macam ni (kebanyakkannya lelaki) "nak buat ape make up banyak-banyak, membazir" "tak make up lagi cantik" "tak rasa kalau korang make up tu fake ke". Namun bagi Sya, kita perempuan yang jenis minat barang-barang kosmetik ni, Sya rasa la diorang takkan faham minat kita, hobi kita & suka untuk berhias. Kita nak nampak cantik, biarlah. Asalkan kita tak ganggu orang lain dan duit mereka. Yang condemn tu nanti diorang kawin tetap nak diri sendiri or bini tu "make up" juga kan~ at least berhias untuk si suami.

Oh ya, selain daripada tu make up, make up juga, tapi takkan la sampai turun kedai pun make up macam nak g mall. Ingat, nak cantik-cantik juga asal bertempat. Dan jangan lupa, balik dari mana-mana terus bersihkan make up, kulit kita pun nak bernafas.
Natural beauty with or without make up is key for the perfection! 


Hope it Helps~

4 comments:

cikmudahimawary said...

tulah selalu tengok video youtube

Unknown said...

Nilam Syapina: Tak perlu pergi belajar make up mahal2 untuk make up diri sendiri :)

Unknown said...

artikelnya ngebantu banget min :D
pernah nih gak cocok pakai makeup jadinya jerawatan udah pakai produk apapun masih gamau ilang jerawatnya akhirnya pakai cara perawatan alami deh meskipun lama

Unknown said...

good information..saya pun minat makeup ni.. suka tengok org lain cantik dan kemas..by the way saya pun baru dlm bidang ni..harap boleh berkongsi maklumat..

Post a Comment

Powered by Blogger.
Pink Bow Tie

© 2011 Sya Hamdan, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena